پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227331
چگونه بفهميم غلظت خون داريم؟+ راه درمان
تاریخ انتشار : 1395/09/29 09:03:02
نمایش : 1051
يک پزشک عمومي گفت: تنگي نفس، احساس سرگيجه و قرمزي پوست صورت از شايعترين نشانه هاي افزايش غلظت خون محسوب مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، صفت الله عزيزي پزشک عمومي در گفت و گو با خبرنگار کلينيک گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛ بيان کرد: به ميزان درصد گلبول هاي قرمز در واحد حجم هماتوکريت يا غلظت خون گفته مي شود.
 
وي با اشاره به اينکه با افزايش تعداد گلبول هاي قرمز در واحد حجم خون شخص دچار غلظت خون مي شود، اظهار داشت: مقدار غلظت خون طبيعي در مردان 42 تا 54 درصد و در زنان 38 تا 46 درصد است.
 
اين پزشک عمومي عنوان کرد: غلظت خون با ميزان هموگلوبين ارتباط مستقيمي دارد که محدوده طبيعي هموگلوبين در مردان بين 13 تا 16 و در زنان بين 12 تا 14 است. 
 
عزيزي در خصوص علت اوليه افزايش غلظت خون افزود: گاهي هيچ دليل خاصي براي اين مشکل وجود ندارد و مغز استخوان بدون هيچ محرکي و به طور خود به خود گلبول هاي قرمز زيادي را توليد مي کند مانند بيماري پلي سيتمي.
 
وي با بيان اينکه در صورتي که علت ثانويه سبب افزايش غلظت خون شده باشد، عنوان کرد: در اين مواقع بر اثر يک عامل خارجي اين عارضه اتفاق مي افتد براي مثال وقتي که فرد به ارتفاعات کوهستاني مي رود با کاهش فشار هوا و اکسيژن و تحريک سلول هاي توليد کننده اريتروپويتين در کليه  ترشح مغز استخوان را فعال مي کند که در نهايت منجر به ساختن گلبول هاي قرمز و افزايش غلظت خون مي شود.
 
اين پزشک عمومي تصريح کرد: در مواردي مانند اختلال در ريه ميزان اکسيژن کافي است ولي خون رساني به سلول ها به درستي صورت نمي گيرد.همچنين گاهي اين افزايش غلظت خون در اثر استعمال سيگار و مسموميت با گاز مونواکسيد کربن روي مي دهد.
 
عزيزي با اشاره اينکه سوختگي و تعريق بيش از حد نيز نقش موثري در افزايش غلظت خون دارد، تاکيد کرد: کم آبي بدن و افزايش هموگلوبيني مادرزادي نيز از ديگر عوامل تاثيرگذار در غلظت بالاي خون محسوب مي شوند.
 
وي قرمزي و التهاب پوست صورت، سستي و خستگي مفرط بدن، سر گيجه، تنگي نفس، احساس گزگز در انگشتان دست و پا و خواب رفتگي اندام ها در اثر تحت فشار بودن را از علايم باليني افزايش غلظت خون دانست و توصيه کرد: بهترين درمان براي مبتلايان به اين عارضه، اهداي خون در فاصله زماني هر چهار ماه يکبار است همچنين اين افراد بايد از مصرف مواد غذايي خونساز مانند گوشت قرمز، جگر، پسته و اسفناج خودداري کنند و به ميزان کافي مايعات بنوشند. 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html